15
Mar

Jak pisać SEO?

Jak pisać artykuł żeby był strawny dla użytkowników, ale żeby miały do niego także łatwy dostęp roboty wyszukiwarek? Należy stosować się do kilku prostych reguł i koniecznie uzupełnić ważne dla robotów elementy. Krótko przedstawmy najważniejsze z nich, dla osób które nie zajmują się na codzień SEO :

#1 Tytuł – <title>

  1. Tytuł – jest bardzo ważnym elementem, gdyż to on mówi robotom co znajduje się w danym artykule/stronie/sklepie. Tytuł powinien być krótki – nie powinien zawierać więcej niż 70  znaków (po odjęciu nazwy strony/sklepu i spacji zostaje ok 60 znaków) z prozaicznego powodu – tyle średnio widzi  Google.

Pamiętajmy, że tytuł musi być:

  • Chodliwy – żeby zachęcił ludzi do kliknięcia,
  • Nie zbyt długi, do ok 70 znaków,
  • POWINIEN zawierać słowa kluczowe. Jeżeli artykuł jest o nauce języków to powinien w tytule zawierać odmienione słowo nauka języków, jeżeli jest o HR to musi znaleźć się w nim słowo hr. Oczywiście nie każdy artykuł musi mieć w tytule praca czy hr – mogą być też słowa pokrewne, odmiany danego słowa, wyrazy bliskoznaczne,
  • Słowa kluczowe powinny pojawiać się w miarę możliwości na początku tytułu strony.

#2 Opis

Opis czyli metatag „Description” to krótka informacja o czym jest  artykuł – może pojawić się jako opis w wynikach naturalnych . Może zawierać do ok 160 znaków:

  • ważny – podobnie jak title powinien zawierać słowa kluczowe,
  • słowa kluczowe w miarę na początku opisu, ale nie jest to wymóg.
  • ten opis może się pojawiać w Google jako opisu dla artykułu – jest duża szansa, że będzie widziany częściej niż strona główna naszego serwisu dlatego warto umieścić w nim coś co zainteresuje użytkowników wraz z zachętami do kliknięcia (tak zwane CTA)
  • możliwie unikalny dla każdego artykułu/strony – każdy artykuł jest inny więc każdy ma mieć inny opis.

UWAGA: w opisie nie można powtarzać słów kluczowych za często – Google źle ocenia takie przypadki dlatego wykorzystujmy maksymalnie 2 powtórzenia danego słowa kluczowego w opisie.

#3 Słowa kluczowe

Metatag „Keywords” – Słowa kluczowe aktualnie nie ma wpływu na pozycjonowanie. Podaje go tylko i wyłącznie ze względów historycznych. Nie ma potrzeby go uzupełniać.

#4 Linki zewnętrzne i wewnętrzne

W artykule dobrze linkować wewnętrznie do innych artykułów w ramach naszej strony. Zrobić to możemy poprzez dodanie linku do innych naszych treści.  Ważne jest co umieszczamy jako opis (anchor text) dla takiego linka. Dobrze jeżeli anchor zawiera słowa kluczowe. Przykładowo jeżeli chcielibyśmy pozycjonować się na słowo: Kampanie AdWords to dobrze żeby słowo to znalazło się jako opis linku.

Z drugiej strony każde wprowadzenie linka zewnętrznego na stronie to duża szansa, że ktoś przestanie czytać artykuł i zwyczajnie wyjdzie z naszej strony.  Jak temu zapobiec? Po prostu linki wpisujemy w artykuł jako np. www.wp.pl nie wprowadzając go z edytora jako link. Jeżeli konieczne jest wyróżnienie linka – zróbmy to przez pogrubienie.   W ostateczności możemy dodać link jako nofollow – czyli taki który nie przekazuje mocy pozycjonerskiej.

#5 Opisy obrazków

Opisy Obrazków (alt) w obrazkach: powinny pojawiać się przy każdym obrazku i dodatkowo zawierać słowa kluczowe, na których nam zależy.  Jeżeli artykuł jest o motywacji i zawiera  wykres – nazywamy go w ten sposób żeby w opisie pojawiło się słowo motywacja. Alt w większości systemów zarządzania treścią możemy dodać przy dodawaniu obrazka.

 

#6  Nazwy obrazków

Jeżeli liczymy na to że nasze obrazki będą dobrze pozycjonowały się w wyszukiwarce grafik to powinniśmy nadać im odpowiednie nazwy. Stąd nazwa 2345er3e2eweaszc.jpg powinna zostać zastąpiona nazwą zawierającą słowo kluczowe np. KampanieAdWords.jpg

#7 Tekst na stronie – content

W treści artykułu należy koniecznie używać słów kluczowych, na które chcemy być widoczni w wyszukiwarce.  Należy to oczywiście robić z głową – w taki sposób, żeby nie wystraszyć odwiedzających i żeby tekst był dla nich czytelny.

  • Częste użycie słowa kluczowego oznacza ok 2-4 powtórzenia słowa na artykuł
  • Jeżeli to możliwe to pogrubiamy słowa kluczowe, można je dodatkowo podkreślić – to także pomaga,
  • Najważniejsze słowa kluczowe powinny być u samej góry tekstu, ponieważ wyszukiwarki uznają, że im coś jest wyżej na stronie tym jest to ważniejsze,
  • Słowa kluczowe w miarę równomiernie rozłożone w tekście – tak żeby nie było sytuacji, że u samej góry mamy  wszystkie słowa, a w środku i na dole nie zostało już nic.

NAJWAŻNIEJSZE: W tej kwestii trzeba uważać żeby nie odstraszyć użytkowników – strona jest przede wszystkim dla nich.

#8 Podział tekstu na nagłówki – h1, h2, h3, h4

Każdy tekst powinien zostać podzielony za pomocą nagłówków na mniejsze części. Nagłówki począwszy od h1 do h5-h5 możemy dodawać w  systemie zarządzania treścią. Wskazują one robotom, co znajduje się w poszczególnych paragrafach oraz pozwalają zachować przejrzystą strukturę tekstu.

Podsumowanie

Te kilka wskazówek może nie od razu wprowadzi nas na pierwszą pozycję w Google – może za to pomóc poprawić widoczność naszej strony . Zasad jest oczywiście dużo więcej ale konsekwentne stosowanie tych podstawowych pokazuje na co zwracać uwagę, nawet jeżeli nie zajmujemy się zawodowo SEO.

Artykuł dostępny do pobrania w formacie PDF.

Przeczytaj również artykuł o Języku internetowym.

About tomek
Ninja i Specjalista SEM oraz Analizy Danych. Jeden z Certyfikowanych Trenerów Google AdWords (od 2013 roku). W branży e-commerce od 2008 roku. Na co dzień prowadzi i optymalizuje kampanie AdWords, analizuje statystyki Analytics by zapewnić swoim klientom najwyższy zwrot z inwestycji w reklamę. Prelengent (Internetowe Rewolucje Googla, Digital Day, WordCamp, #SEMkrk), Szkoleniowiec (między innymi Ministerstwo Cyfryzacji RP, Akademia Google Partners, Uniwersytet Shopera, PPNT Gdynia, Altkom Akademia). Prowadzi wykłady dotyczące e-commerce na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie.
Brak komentarzy

Zostaw komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Szybki Kontakt