15
Mar

Kilka Wskazówek Jak Pisać do Internetu

Jak pokazują najnowsze badania użytkownicy potrzebują jedynie kilka sekund, aby przejrzeć stronę i podjąć decyzje o wyjściu bądź pozostaniu na niej.                                                                                                                                                                                   Użytkownicy poszukują treści, informacji – to w jaki sposób ją podamy jest sprawą bardzo istotną często zaniedbywaną przez twórców witryn www.

Na co powinniśmy zwracać uwagę przy pisaniu tekstów, które mają zaistnieć w internecie – przygotowałem kilka podstawowych wskazówek dla osób, które piszą swoje pierwsze artykuły.

O co zadbać pisząc artykuł do Internetu?

  • Wyróżnienie istotnych fragmentów,
  • Wypunktowanie najważniejszych treści,
  • Unikanie żargonu i skomplikowanego słownictwa,
  • Pisanie tekstów do swoich użytkowników,
  • Dzielenie tekstów na krótkie paragrafy,
  • Skracanie poszczególnych zdań – używanie równoważników,
  • Stosowanie się do zasady „odwrotnej piramidy”.

Wyróżnienie najważniejszych treści

Musimy pamiętać, że obecni użytkownicy Internetu nie przeglądają stron liniowo, ale raczej skanują je w poszukiwaniu tego, co ich interesuje.  Wyróżnienie konkretnych treści przez: podkreślenie, pogrubienie czcionki, użycie innego koloru czy zastosowanie znaków graficznych zatrzyma uwagę użytkownika i da nam dodatkowy czas na zainteresowanie go treścią naszej strony.

Wypunktowanie najważniejszych treści

Ważną cechą stylu jest odpowiednie używanie list numerowanych i wypunktowanych. Listy wokół poszczególnych pozycji zostawiają wolne miejsce, dzięki czemu nasze oczy zyskują chwile odpoczynku.

Listy wypunktowane i numerowane powinny :

  • zawierać co najmniej 4 elementy,
  • posiadać dokładny opis, wprowadzenie i nagłówek,
  • jednorodny stylem pisania,
  • 4 element, żeby ta lista zawierała 4 elementy :).

Listy wypunktowane i numerowane nie mogą :

  • powtarzać tego samego słowa na początku elementów listy,
  • używać zbyt dużej przerwy między punktorem a początkiem tekstu (oko musi przebyć dłuższą drogę, aby odnaleźć tekst),
  • być stosowane zbyt często – tracą wtedy swoje właściwości – 1 na artykuł/w dłuższym mogą być 2.

Unikanie żargonu i skomplikowanego słownictwa

Jak przekonuje Jakob Nielsen dobry tekst internetowy powinien być zrozumiały dla ucznia 6 klasy szkoły podstawowej – nie powinniśmy popadać w skrajności, ale:

  • Gdzie się da powinniśmy zrezygnować z fachowego żargonu, akronimów (skrótowców np. BTW ang. by the way – a tak poza tym,) a tam gdzie się pojawiają wprowadzać je, tłumaczyć o co w nich chodzi,
  • Tekst powinien być maksymalnie prosty, zwięzły i zrozumiały. Ważną sprawą jest również określenie potrzeb swoich użytkowników i pisanie w języku , który będzie dla nich zrozumiały – jeżeli ma być zrozumiały dla fachowców, to może zawierać żargon, ale zazwyczaj tekst w bibliotece ma być dostępny dla szarych zwykłych użytkowników,
  • Zawierać słowa kluczowe dla naszego sklepu.

Dzielenie tekstów na krótkie paragrafy

Jak wiemy długi tekst powoduje zmęczenie i uczucie frustracji u odbiorców naszej strony. Możemy temu zaradzić dzieląc nasz tekst na krótkie 5-6 zdaniowe paragrafy, w których poruszymy jeden istotny szczegół naszego tematu. Paragraf powinien mieć wyraźnie wyodrębniony tytuł w jednym ze znaczników np. h2/h3, co dodatkowo ułatwia orientacje i odszukanie najważniejszych treści na naszej stronie.

Skracanie poszczególnych zdań

Jak pokazują liczne badania duży odsetek ludzi (specjaliści mówią nawet 30-40 %) mają problem ze rozumieniem tekstu czytanego. Musimy pamiętać, że im zwięźlej ujmiemy nasz tekst, tym więcej zrozumieją z niego goście odwiedzający naszą stronę. Możemy to osiągnąć stosując kilka równoważników zdań, zamiast jednego długiego zdania wielokrotnie złożonego.

Odwrócona piramida

Aby nasza informacja była zrozumiała powinna przybrać kształt odwróconej piramidy: przy podstawie podstawie powinny pojawić się informacje o czym jest artykuł – odpowiada za to tytuł/nagłówek i lead (2 zdaniowy opis naszego artykułu), które muszą przyciągnąć uwagę naszego czytelnika. W kolejnych częściach piramidy umieszczamy rozwinięcie naszego artykułu, a bliżej wierzchołka mogą pojawić się informacje mniej ważne.

Podsumowanie

Jak pokazują badania, które przeprowadzili John Morkes i Jackob Nielsen (szczegółowe wyniki badań na tutaj ) odpowiednio przygotowany tekst według wyżej wymienionych zasad znacząco poprawia funkcjonalność serwisu.                          Badacze testowali na użytkownikach dwie wersje tego samego dokumentu: pisaną zgodnie z tradycyjnym modelem redagowania tekstu i pisaną zgodnie z zasadami stylu internetowego. Druga wersja pozwoliła użytkownikom:

  • ukończyć zadania 80% szybciej,
  • popełnić 80% błędów mniej,
  • zapamiętać 100% więcej informacji,
  • ocenić zadowolenie ze strony o 37% wyżej.

Kilka drobnostek przedstawionych wyżej może poprawić wyniki sklepu i poprawić zadowolenie użytkowników z korzystania z niego.

Treść artykułu dostępna do pobrania w PDF.

About tomek
Ninja i Specjalista SEM oraz Analizy Danych. Jeden z Certyfikowanych Trenerów Google AdWords (od 2013 roku). W branży e-commerce od 2008 roku. Na co dzień prowadzi i optymalizuje kampanie AdWords, analizuje statystyki Analytics by zapewnić swoim klientom najwyższy zwrot z inwestycji w reklamę. Prelengent (Internetowe Rewolucje Googla, Digital Day, WordCamp, #SEMkrk), Szkoleniowiec (między innymi Ministerstwo Cyfryzacji RP, Akademia Google Partners, Uniwersytet Shopera, PPNT Gdynia, Altkom Akademia). Prowadzi wykłady dotyczące e-commerce na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie.
Brak komentarzy

Zostaw komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Szybki Kontakt





Adres

Kraków: Mogilska 65, 31-545 (piętro 4)

790 578 340

tomektrzoslo@gmail.com