24
Lut

RLSA – jak wykorzystać moc remarketingu w wyszukiwarce?

Na temat remarketingu w branżowej prasie i portalach zostało powiedziane już wiele. Reklama podążająca, dzięki której możemy powracać do klientów naszej strony internetowej czy sklepu jest najczęściej wykorzystywana w sieci reklamowej. Dużo rzadziej widzę jej wykorzystanie w wyszukiwarce – a może być to dobre dopełnienie strategii  – szczególnie jeżeli zastosujemy się do kilku ważnych reguł.  W tym poście przedstawię podstawy, które dobrze wiedzieć przed uruchomieniem kampanii remarketingowej. W drugim wpisie pokażę 8 skutecznych pomysłów, jak  wykorzystać listy remarketingowe w wyszukiwarce, aby dotrzeć do właściwych użytkowników we właściwym czasie.

Dlaczego korzystać z RLSA?

Dla tych, którzy nie korzystają jeszcze z remarketingu w wyszukiwarce – dwa raporty wyraźnie pokazujące dlaczego potrzebujemy takiej kampanii.

Pierwszy raport źródło/medium, do którego dodajmy segment zaawansowany w Google Analytics (użytkownicy nowi i użytkownicy powracający) i nałóżmy go na raport pozyskania, żeby zobaczyć jak kształtowały się przychody i współczynnik konwersji dla nowych i powracających użytkowników.

Zobaczmy różnicę w przychodach i we współczynniku konwersji dla nowych i powracających użytkowników – widać, że jest o co walczyć, ponieważ ci powracający ponad dwa razy częściej stają się naszymi klientami.

Drugi raport to porównanie wyników kampanii remarketingowej w wyszukiwarce z innymi kampaniami w wyszukiwarce.

Zwróćmy uwagę na różnicę w współczynniku konwersji dla kampanii RLSA (szczególnie w kampanii RLSA dla kampanii Produktowej) w porównaniu ze średnimi wynikami  w sieci wyszukiwania. Oczywiście pokazane kampanie w wyszukiwarce były tylko niewielkim wycinkiem w całej strategii, ale zarówno koszt kliknięcia, czy współczynnik konwersji pokazują, że warto w nie inwestować.

Kilka słów wstępu  zanim zaczniemy randkę z RLSA

Zanim zaczniemy wykorzystywać reklamy RLSA pamiętajmy o dwóch kwestiach:

Jak stworzyć listę do remarketingu RLSA?

Od jakiegoś czasu listy stworzone za pomocą Google Analytics działają także w wyszukiwarce – wymagane jest 1000 ciasteczek na takiej liście, żeby mogła ona być wykorzystywana w kampanii. Maksymalna długość takiej listy to 540  dni – po tym czasie ciasteczko na niej zapisane straci ważność.  W Analytics możemy stworzyć listy oparte na konkretnych zachowaniach użytkowników – przykładowo możemy zapisać na takiej liście:

  • wszystkich użytkowników,
  • wszystkich użytkowników, którzy kupili coś u nas na stronie,
  • wszystkich, którzy spędzili na niej więcej niż 2 minuty,
  • wszystkich, którzy dodali produkt do koszyka.

Listy remarketingowe możemy tworzyć w sekcji  Administracja w zakładce Definicja List Odbiorców. Przykład takiej listy przedstawiam poniżej:

 Typ Kierowania – „Kierowanie i stawka” vs „Tylko Stawka”

W wyszukiwarce mamy dwie możliwości kierowania reklamy RLSA – „kierowanie i stawka” oraz „tylko stawka” . W zależności od tego co chcemy osiągnąć możemy wybrać jedną z nich.

Kierowanie i stawka ograniczy wyświetlanie reklam tylko do użytkowników, którzy są na liście remarketingowej i wpisali słowo kluczowe, które mamy zawarte w kampanii.

Opcja Tylko Stawka pozwala zwiększyć maksymalne CPC słowom kluczowym ,jeżeli  użytkownik znajduje się na danej liście remarketingowej,

Różnica między obiema metodami jest taka, że pierwsza ogranicza wyświetlanie nowym użytkownikom (kierowanie wąskie), a druga zwiększa stawki, ale nie wycina użytkowników, którzy jeszcze nie byli u nas na stronie .

Przedstawmy to na przykładzie – jeżeli chcemy zwiększyć stawkę wszystkim użytkownikom, którzy byli u nas na stronie wybierzmy opcję tylko stawka. Spowoduje to wyświetlanie reklamy dla wszystkich zdefiniowanych słów (także użytkownikom, którzy nie byli jeszcze na naszej stronie) i dodatkowo zwiększenie CPC tym, którzy widzieli już naszą ofertę np. o 20%. Jeżeli wybralibyśmy opcje kierowanie i stawka – reklama byłaby wyświetlana tylko i wyłącznie użytkownikom, którzy byli na naszej stronie i wpisali słowo, które mamy zdefiniowane w kampanii (wyrzucilibyśmy w ten sposób cały ruch nowych użytkowników).

Jak dodać listę remarketingową do kampanii w wyszukiwarce?

Możemy to zrobić będąc na konkretnej kampanii (lub grupie reklam) klikając w +Kierowanie . W kolejnym kroku wybieramy listy remarketingowe i określamy, którą listę chcemy użyć w kampanii i czy ma wykorzystywać opcję kierowanie i stawka czy tylko stawka.

 

Jak to przełożyć na kampanie? Pokażemy w drugim wpisie o RLSA – 8 Strategii  w RLSA które musisz przetestować w swojej kampanii.

About tomek
Ninja i Specjalista SEM oraz Analizy Danych. Jeden z Certyfikowanych Trenerów Google AdWords (od 2013 roku). W branży e-commerce od 2008 roku. Na co dzień prowadzi i optymalizuje kampanie AdWords, analizuje statystyki Analytics by zapewnić swoim klientom najwyższy zwrot z inwestycji w reklamę. Prelengent (Internetowe Rewolucje Googla, Digital Day, WordCamp, #SEMkrk), Szkoleniowiec (między innymi Ministerstwo Cyfryzacji RP, Akademia Google Partners, Uniwersytet Shopera, PPNT Gdynia, Altkom Akademia). Prowadzi wykłady dotyczące e-commerce na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie.

Szybki Kontakt