7
Paź

Wstęp do Tag Managera

Czym jest Tag Manager?

Tag Manager jest to narzędzie zaprojektowane przez Google umożliwiające zarządzanie tagami , skryptami wewnątrz witryny bez udziału programisty, czyli przez osobę nietechniczną. Raz dodany na stronę kod umożliwia nam szybkie zmiany w obrębie witryny. Dodanie kodu Google Analytics? Proszę bardzo! Dodanie kodu remarketingowego? Nie ma problemu! Dodanie własnego kodu? Wszystko to i wiele więcej możemy zrobić za pomocą Menedżera Tagów.

Układ konta:

Konto podzielone jest na kontenery, tagi, reguły i makra.
• kontener – kod umieszczany na stronie, w nim przechowywane są tagi. Wymagany do działania Menedżera Tagów
• tagi – kody umieszczane na stronie, np. kod Google Analytics, kod remarketingowy Google AdWords czy retargetingowy Facebook, kody konwersji itp.
• reguły – warunki, w których uruchamiane są tagi, np. aktywowanie kodu konwersji tylko na stronie podziękowania po zakupie
• makra – automatyzują działania

Menedżer Tagów posiada jeszcze jedną świetną funkcjonalność – debugowanie, czyli możliwość sprawdzenia, czy wszystkie tagi, które dodaliśmy wywołują się poprawnie.

Przykład wykorzystania Tag Managera:

Dodamy teraz za pomocą Tag Managera kod Google Analytics przy założeniu, że stworzone jest konto Analytics i dodany jest na stronie kod Tag Managera.

Po zalogowaniu się na konto Tag Managera i stworzeniu kontenera klikamy czerwony przycisk Nowe i wybieramy Tag. Pojawia nam się takie okienko:

3

Nazwa tagu – wpisujemy na przykład Analytics Universal, Typ tagu wybieramy Google Analytics – Universal Analytics. Nasze formularz rozszerza się teraz o dodatkowe opcje i wygląda tak:

5

 

Żeby  Tag Analyticsa zadziałał potrzebujemy uzupełnić jeszcze dwa pola. Reguły, czyli warunki w jakich tag ma być odpalony. Klikamy Dodaj i wybieramy automatycznie stworzoną regułę Wszystkie Strony.

6

Pozostało nam jeszcze stworzenie makra. Klikamy w klocek znajdujący się przy polu identyfikator śledzenia i wybieramy nowe makro. Wyskoczy nam pole, które wygląda tak:

7

W polu Nazwa Makra wpisujemy na przykład Analytics NazwaStrony Universal, typ makra zostawiamy na Ciąg stały. W pole Wartość musimy dodać nasz unikalny kod z Google Analytics (dostępny w Śledzenie informacji -> Kod śledzenia). Kod powinien wyglądać mniej więcej tak UA-jakieścyfry-1

8

 

Po wpisaniu wartości makra, czyli naszego unikalnego identyfikatora śledzenia zapisujemy makro, a następnie zapisujemy cały tag. Gotowy tag powinien przedstawiać się mniej więcej tak:

 

1

Jeśli wszystko zostało wykonane zgodnie z tym artykułem, powinieneś mieć na stronie zainstalowany kod Analyticsa z poziomu Tag Managera 🙂

Więcej informacji o zaawansowanej konfiguracji analytics w kolejnych postach.

About tomek
Ninja i Specjalista SEM oraz Analizy Danych. Jeden z Certyfikowanych Trenerów Google AdWords (od 2013 roku). W branży e-commerce od 2008 roku. Na co dzień prowadzi i optymalizuje kampanie AdWords, analizuje statystyki Analytics by zapewnić swoim klientom najwyższy zwrot z inwestycji w reklamę. Prelengent (Internetowe Rewolucje Googla, Digital Day, WordCamp, #SEMkrk), Szkoleniowiec (między innymi Ministerstwo Cyfryzacji RP, Akademia Google Partners, Uniwersytet Shopera, PPNT Gdynia, Altkom Akademia). Prowadzi wykłady dotyczące e-commerce na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie.

Szybki Kontakt






Adres

Kraków:

ul. Jana Kasprowicza 8A/4

31-523 Kraków

790 578 340

tomektrzoslo@gmail.com